Rainbow Arch Over Clouds

Jag minns Rallarsving

Jag och Dallan har pratat lite i omgångar på skoj vad för fritidsaktivitet vi skall försöka få Igor att bli intresserad av i framtiden, och när det kommer till sporter vi kan tänka oss att han skall börja utöva så står brottning högt i kurs (tillsammans med gymnastik). Nu bor inte vi i någon jättestor stad, så det är inte säkert att brottning finns att tillgå i närheten. Något som däremot alltid brukar finnas är ju olika kampsporter, och med detta i åtanke så började jag minnas det där programmet Rallarsving som gick på Ztv för en herrans massa år sedan, där den ena programledaren sysslade med någon japansk variant av brottning. Jujutsu har jag fått lära mig att det var, och det verkar som en bra grej att syssla med. Då är det den västerländska varianten jag syftar på, och inget annat.

Men med detta sagt så skulle jag vilja gå in lite närmare på programmet Rallarsving. Det är ju ändå få tv-program som har lämnat ett så stort intryck på mig att jag nu mer än 5år senare sitter och tänker på  det i samband med tankarna kring min sons framtid.

Programledarna som bestod av Musse Hasselvall och Andreas Halldén, var två killar som inte bara begav sig ut på en resa för att besöka och visa upp olika kampsporter, utan också två killar som var på uppdrag att visa för det svenska folket att kampsportskillar inte bara bestod av aggressiva idioter. Jag var och är nämligen måttligt intresserad av kampsport, jag blev däremot väldigt intresserad av att bli kompis med Musse och Andreas. Vilket jag självklart aldrig tog tag i, men de verkade helt enkelt som djävligt trevliga och justa killar. Det kändes skönt att se killar på TV som vågade vara känsliga och gärna hade kroppskontakt med andra män utan att känna behovet av att dra av ett bögskämt bara för att ingen skulle tro att de var homosexuella. De brydde sig nämligen inte om vad man tyckte om saken och var precis de där killarna som man någonstans hoppas att många grabbiga grabbar någonstans är. Nu är detta dock bara intrycket jag fick av dem, och jag har ingen aning om hur de är som personer i verkligheten, men ändå.

Nu skall jag nog förkovra mig i lite youtube-klipp från programmet och jag råder er att göra det samma. Tills nästa gång vi ses så hoppas jag att du har fått dig ett brottogram.




Kommentera här: