Rainbow Arch Over Clouds

Barnmatsböcker som ett grönt brev på posten

Har sedan innan Igor föddes siktat in mig på att köpa en specifik barnmatsbok vid namn "Grön Barnmat - inspiration och näringslära". Jag har dock av knasiga anledningar skjutit upp att beställa hem den fram till i måndags, och idag äntligen är den här! Och med den kom också ett litet häfte som kostade ynka 19 kronor vid namn "Barnmat råd och recept", den senaste utgåvan som också har laktovegetariska recept. För ja, jag kommer ge Igor nästan enkom vegetarisk mat, då det är den typen av mat som jag själv äter och lagar, samt för att jag tror att den är den bästa för våra kroppar. Har skrivit om detta tidigare i bloggen, och kommer säkerligen återkomma till det i igen vid ett annat tillfälla, men just nu så skall det fokuseras lite på själva böckerna jag fått hem.
 
Man kan tycka att det är onödigt att köpa böcker av den här typen numera, allt finns ju liksom på internet. Jag anser dock att det känns skönt och tryggt att ha allting på pränt och inbundet, så man lätt kan plocka fram och läsa din lite när och varstans. För även om jag känner jag att jag har koll på min näringslära, så behöver man ständigt påminnas och inspireras. Nu är det ju liksom inte bara ens egna gamla kropp som man skall föda, utan också sitt lilla barn som inte har någon egen kunskap eller röst när det kommer till sin mat.
 
I Grön Barnmat så är näringslära-delen en majoritet av bokens innehåll. Alltså så är den lite mer utförlig än i många andra häften och böcker om barnmat (som jag stött på), samtidigt är det mycket samma som man läst förut. Med undantag från att man på många ställen utgår från att du skall ge ditt barn vegetarisk (alt vegansk) föda, och inget annat.
Recepten verkar trevliga och goda, och jag ser fram emot att prova dem! Här används ingredienser så som tofu, quinoa, linser och bönor flitigt Vilket då såklart sällan är fallet i de flesta andra barnmatsböcker.
 
 
 
 
Det billiga (och prisvärda) häftet Barnmat råd och recept har mindre näringslära men desto fler recept. Många är vegetariska, och de flesta går ju att göra om till vegetariska utan problem. Precis som i andra barnmatsböcker jag stött på så står näringsläran av någon outgrundlig anledning i samband med det vegetariska avsnittet. Som om bara för att man äter kött så behöver man inte ha lika mycket koll på näringsläran. Som om det finns något magiskt nyttigt i kött som inte också finns i vegetarisk föda, men då utan allt onyttigt fett och allmänt tarmväggsklägg (kände hur jag blev lite irriterad där för några sekunder)... Jag väljer dock att ha överseende med detta då det för övrigt som sagt är ett prisvärt litet häfte.
 
 
Allt det här barnmatsbloggandet har gjort så att jag glömt bort mina gröna ärter och majs som kokar på spisen... See ya!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Anna:

bra tips! ska kolla in de där böckerna :) känner själv att min näringslära vad gäller vegetariskt är ganska kass, jag har kör på som jag gjort i många år. men nu känns det extra viktigt om jag även ska ge det till mitt barn. så kul att du la upp detta om barnmat :)

2 Anna:

ps. släppte bebisbomben i veganshake nu. funderade på att länka till detta inlägg där eftersom det rör vegetariskt och barn :) men ville kolla med dig om det är okej först. (speciellt eftersom detta är din privata blogg, veganshake är ju ganska allmän kan man säga)

Svar: (Svar på båda) Åh, vad lägligt att jag skrev om detta just nu då :) Ämnet kommer säkerligen dyka upp flera gånger, och jag skall försöka vara duktig med att blogga om lite barnmat och så under mat-kategorin..
Klart du får länka, så privat är den inte. Snällt att du frågar dock :)
Terése Bouvier

3 Anna:

ser fram emot fler barnmatstips :) jo, jag gillar inte att länka när jag inte vet om det är okej. brukar nog inte fråga om det gäller mer allmänna sidor/bloggar, men eftersom denna handlar om dig och din familj så. men då slänger jag nog upp något om det vid senare tillfälle :)

Svar: Du tänker sunt du :)
Terése Bouvier

Kommentera här: