Rainbow Arch Over Clouds

Den mordiska sociopaten Peter Pan

Det går inte en dag utan att en lär sig något nytt. Det är det som är så fantastiskt med internet. Ibland är det dock saker som en tycker att en redan borde ha vetat, och ibland krävs också lite egna efterforskningar då källkritikslampan har börjat lysa varnande. Och detta var fallet idag då jag såg detta lilla meddelande;
 
 
Något en redan visste var ju att Peter Pan så som han framställs genom Disney är långt ifrån originalet, men eftersom jag aldrig läst någon av de böcker där Peter Pan figurerar så har jag aldrig vetat hur mycket det skiljer sig. Men är det verkligen så illa att han dödar de stackars kidnappade barnen (för ja, de är kidnappade av honom) när de blir för gamla? Och efter att ha rotat runt lite på nätet så verkar det vara det här citatet från boken Peter and Wendy som antyder att så är fallet:
 
“The boys on the island vary, of course, in numbers, according as they get killed and so on; and when they seem to be growing up, which is against the rules, Peter thins them out; but at this time there were six of them, counting the twins as two.”

Det är alltså uttrycket "thins them out" som helt klart antyder att Peter Pan tar livet av dem. En del säger att han gör det genom att lämna dem ute i skogen eller att han helt enklet dödar dem på annat sätt. Eventuellt så får han det att se ut som en olycka så att de andra barnen inte skall bli rädda för honom. En del säger att detta inte alls är fallet, utan att de skickas tillbaka till verkligheten och att Peter sedan hämtar dem igen när de är gamla och grå och döende. En del säger att de blir pirater.
 
Jag själv dock gillar idén om att den lille pojken helt skoningslöst dödar sina åldrande "vänner". Det skulle heller inte vara helt okaraktäristisk. Peter Pan är nämligen en 7årig pojke (i pjäsen som förekom boken, men han beskrivs som att ha alla mjölktänder kvar men ingen specifik ålder senare) med ett tragiskt förflutet, som kidnappar små barn och drillar dem till att bli små krigskämpar som skall döda pirater med ett leende på läpparna. Det skall tydligen nämnas att Peter ibland t.om. kunde byta sida till Piraternas "på skoj" och attackera sina förlorade barn (Lost Boys) Peter Pan är med andra ord inte bara en rättfram spjuver, utan skulle väl närmas beskrivas som en mordisk sociopat. Om det inte vore för att han är ett barn förstås. Och författaren J.M. Barries uppfattning gör det enklare att förstå varför Peter Pan framställs som han gör. Det stackars eviga barnet som Barrie ansåg vara totalt oskyldigt. Ett barn behöver inte och kan inte skilja från rätt och fel, de har inget moraliskt ansvar och karaktären Peter skulle fånga barnets alla sidor. Därför är inte allt som Peter gör moraliskt försvarbart. 
 
Jag har alltid gillat idén om Peter Pan, och jag gillar den än mer nu. Jag skall nog se till att läsa de där tre böckerna (eller novellen och de två uppföljarna). Och jag förstår som sagt inte alls varför jag inte gjort det tidigare. Hade ju en period i mitt liv (yngre tonåren) då jag förkovrade mig i Alice i Underlandet, gamla Grimm-sagor, Edgar Allan Poe, Lovecraft m.m. Peter Pan hade ju säkert fallit mig i smaken också. Tur är väl då att inte jag heller har någon lust att växa upp.
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Jannike:

Peter Pan är den mest fantastiska historian jag vet! Och då menar jag orginalhistorien, som jag har läst flera gånger. Köpte faktiskt så sent som igår en "ny" upplaga av boken med en massa bakgrundsfakta kluddat (eller snarare skrivet) i marginalerna. Love it!!!

Hur jag tolkar just det du skriver om är att the lost boys precis som Peter Pan kan förbli barn för alltid, men att det handlar om att tappa barnasinnet, snarare än att faktiskt bli äldre. De som tappar barnasinnet har ingen plats hos Peter och hans lost boys, och de blir kanske då istället fiender just för att de tappat det där barnasinnet, vilket är det som jag uppfattar som det viktigaste för Peter, och måste ju i så fall som sagt... göras av med.

Älskar boken och historien, men har aldrig varit ett fan av Disney's version. Tinkerbell är ju exempelvis inte alls en snäll liten varelse, som hon framställs som av Disney! Love her. Rekommenderar verkligen att du läser boken, då det är det bästa i hela världen. Min favorithistoria av alla världens historier (har en "liten" besatthet).

En av de saker jag älskar är att det finns så mycket space för personlig tolkning av historien, och varje gång jag läser den så upptäcker jag något nytt, eller tänker något nytt. Skulle kunna prata Peter Pan hela dagen, då det verkligen är något magiskt för mig. Still waiting for him to fly through my window! Haha.

Och ja, där har du kanske min allra nördigaste sida. Varsågod. ;)

Svar: Vilken rolig grej att det är din favorit! Nu blev jag om möjligt än mer peppad att faktiskt köpa böckerna... och de skall vara på engelska såklart, vill ju inte missa något viktigt i översättningen ^^
Och angående Tinkerbell så tar hon ju nästan livet av Wendy till och med i disneys version (om jag minns rätt, eller om det är någon annan filmatisering som har med det), så jag kan tänka mig att hon inte är så snäll i originalet heller ^^

Men jag skall se till att läsa dem, och så kan jag återkomma till dig med frågor och tankar i framtiden... och jag tycker Peter Pan helt klart är en skön grej att nörda in sig i ;)

Terése Bouvier

2 Dallan:

En onekligen intressant karaktär och jag kan förstå att många tycker om magin runt Peter-Pan.

3 Elle:

Hej! Jag skulle hemskt gärna vilja läsa böckerna för jag tycker om myter. Dock hittar jag inte namnen på böckerna. Bara artiklar som skriver om böckerna.
Är det någon snäll person som skulle kunna skriva en lista här i kommentarerna?
Vore väldigt snällt! Tack på förhand! :)

Svar: De finns ju på wikipedia :).. Först är det själva pjäsen då: Peter Pan: The Boy who wouldn't grow up (1904). Finns även en bok gjord utifrån denna pjäs med bilder från 1907 som heter The Peter Pan picture Book som verkar fin... Sedan är det Peter Pan in Kensingtons Gardens (1906)... och så själva novellen som en kanske främst skall läsa; Peter and Wendy (1911)... förlåt för att det inte blir radbyten :)
Terése Bouvier

4 Elle:

Jag letade där men blev lite förvirrad. :/
Tack så jättemycket!
Jag tycker om myter/skräckböcker så när jag fick veta att Peter Pan(!) var en sociopat blev jag väldigt intresserad!
Men hur som helst, tack så väldigt mycket för snabbt svar! :)

5 Anonym:

Min hustru ock jag har just sett engelska filmen Peter Panik, som utspelar sig under 2:dra världskriget.
Vi önskade att vi hade läst böckerna först, liksom före föreställningen av 'Wicked' i London, efter 'trollkarlen av Oz. Men där hade vi sett filmen före.
Nej, nu till min blogg...

6 Svara gärna:

Vad heter filmen? Snabbt svar uppskattas

Svar: Tack ^^ .. väldigt växlande och inte så varmt, men bättre än snö och hagel iaf :P
Terése Bouvier

Kommentera här: