Rainbow Arch Over Clouds

När Igor sover...

 
Detta är säkert en vanlig syn för de flesta småbarnsföräldrar: Ens lilla knodd sover sött utan att ha skrikit sig hes, sparkats, slagits och rivits i ett par timmar innan. Utan helt rofyllt så ligger barnet bara där och sover mitt på ljusa dagen. Jag har dock varit med om detta så pass sällan, framförallt dagtid, att jag var tvungen att föreviga det hela. Igor är nämligen lite sjuk, och febern hade fått honom att ge upp nu alldeles nyligen. Kanske är han lite kryare när han vaknar. Kanske är han sitt vilda jag igen tills febern får honom att lugna ner sig igen framåt kvällen. 
 
Jag och Dallan pratar ofta om vilken unge han har varit som spädbarn. Vi har nämligen träffat en del andra småttingar den senaste tiden, och de har ju inte alls varit som Igor. De har kunnat sitta och ligga själva och glo på något, och de har varit nöjda och glada mest hela tiden. De har inte skrikit så fort de inte har kroppskontakt, och de har inte resolut vägrat att bli matade, eller fått panik varje gång det skall sättas på och av kläder eller bytas blöja på. De har somnat utan några större problem, och en del har till och med sovit nästan hela nätterna.
 
Vi är såklart väldigt avundsjuka på detta, men är absolut inte missunnsamma. Vi försöker tänka på att den perioden av Igors liv faktiskt är över, och numera är han oftast en rätt nöjd kille. Visst, han har fortfarande mycket egen vilja och tycker att bada, byta blöja och att sova är världens hemskaste grejer, men han är så mycket roligare att ha att göra med nu än förr. Men visst, nu när han ligger och sover så sött i soffan så önskar en ju såklart att han hade varit mer nöjd med livet som spädbarn också, men det kanske är dags att tänka framåt istället. Samt vara tacksam för att han är frisk... nu är han sjuk visserligen, men ni förstår vad jag menar.
 
 

Kommentarer:

1 Marlene:

Vilka vackra bilder du fotar. Vill bara se mer :)

Svar: Tack så mycket, vad glad jag blir av att höra sånt :)
Terése Bouvier

2 Diana:

Min minsta har aldrig kunnat sova någonstans förutom hans eller en resesäng sen han var 4 månader. Vet verkligen inte varför för mina andra två har somnat där jag lagt dom från första början utan problem.

På förskolan har dom bunkrat upp med kuddar runt madrassen för han ska tro att han inte kan komma någonstans och likna en spjälsäng :-)

Svar: Konstigt det där. Min lilla kille klarade inte av att sova utan kroppskontakt första halvåret, och har än idag svårt att sova längre stunder utan. Fördelen med det är ju att alla människor har en kropp att bistå med när en är bortrest eller så :P... Det är väl en trygghetsgrej i båda fallen hur som helst :)... och smart att det gått att lösa på förskolan iaf :)
Terése Bouvier

Kommentera här: