Rainbow Arch Over Clouds

Flirt pole? Äsch, det är gamla nyheter

Jag har precis hört talas om detta med Flirt Pole, vilket jag väl inte kan vara helt ensam om att ligga lite bakom med?  Men varför denna rubrik då? Jo, när vi skaffade Tolstoj så tänkte jag att jag skulle läsa på lite om vallhundar, och stötte då på en gammal bok om desamma. Eller snarare om hur en tränar vallhundar från valpstadiet, tror jag. Hur som helst så minns jag väldigt tydligt ett knep för att lära in kommandot "stanna" på ett roligt sätt. En tog en pinne med ett snöre, och i änden av snöret så skulle en ha en trasa. Låter det bekant? Hur som helst så skulle en få valpen intresserad av trasan, och så skulle den jaga den medan en drog den på marken. Sedan så lyfte en hastigt upp trasan i luften. Valpen stannar ju då av förvåning, och då kan en lägga in ordet "stanna", eller vad en nu vill ha för ord för det (vi bytte till "vänta" efter ett par gånger). Sedan får hunden trasan som belöning.
 
Nu är det ju inte exakt samma, men jag tyckte det var kul att det var nästan som det som folk kallar för flirt pole. Har också läst på lite allmänt om i vilka sammanhang det har använts osv, och såg inget nämnt om just detta jag skrev om i stycket ovanför. Så jag tänkte dela med mig. Synd att jag inte kommer på vad det var för bok bara.
 
Jag har faktiskt en gammal video på när Tolstoj var valp och vi provade detta med att lära in "stanna" med hjälp av pinne, snöre och trasa. Det är 2.25 in i klippet, ungefär. Sedan så är det ju en nio veckors supersöt Tolstoj i hela klippet, så då kanske en inte behöver dra fram.
 
 

Kommentarer:

1 Sofia:

Eh har aldrig hört talas om Flirt pole?! :) Men jag har ingen vallhund heller om det har med saken att göra :) Gullig film.

Svar: Var just det som var lite speciellt, har inget med vallhunderi att göra. Men kolla upp flirt pole, är bra fysträning för hunden :)
Terése Bouvier

Kommentera här: