Rainbow Arch Over Clouds

Då blir vi veganer

Vi satt en kväll och kollade på dokumentärer på netflix. Dallan hade länge velat se en som heter Forks over knives, men eftersom den är sådär så bestämde jag att vi skulle se en annan istället. En som jag inte hade sett. Vegucated heter den, och går att streama på Netflix (US) men även på youtube (LÄNK). Upplägget i dokumentären är detta;
 
En kvinna efterlyser tre människor som kan tänka sig att genomgå en lektion i veganism under en månad. Det blir en man i 30årsåldern, en medelålders kvinna (och tvåbarnsmor) och en tonårstjej från en köttälskande familj. Och "utbildningen" börjar med att de genomgår ett hälsotest (som skall göras igen efter en månad) och så får de börja bekanta sig med mat som veganer äter. Nästan varje bildruta i hela dokumentären har faktiskt vegankäk på ett hörn. De sitter ofta på restauranger och pratar, t.ex. Detta är ju ett smart sätt att visa att det finns gott om smarrigt vegankäk, och våra deltagare håller med. De tycker det mesta är gott, och den enda som har problem med maten är tonårstjejen.
 
Efter ungefär halva filmen så börjas det gås in mer på varför en skall vara vegan. Och detta är ju lite det kritiska momentet. En vill ju visa vad som egentligen försigår på slakterierna, utan att ta det allra allra värsta så att folk tror att det bara är enstaka fall. Detta lyckas de bra med. Våra veganer under utbildning är tagna och ännu mer beslutsamma över att detta med veganism kanske är något för dem ändå. Sedan kommer vi in på miljön, och i slutet är våra tre deltagare omvända och också friskare. Prbblemet blir tyvärr att de blir väldigt dryga i slutet, men om vi bortser från detta så är det en väldigt bra och informativ dokumentär.
 
 
Varför skriver jag om denna då? Jo, för jag tror inte ens att dokumentären hade nått halvvägs förrän Dallan säger; Ska vi inte köra en vegansk månad?
 
Jag tycker såklart att detta är en fantastisk idé, och sedan dess har jag börjat planera. Inte med så mycket engagemang från Dallan, utan han verkar tycka att jag skall fixa med det där. Jag har ju trots allt varit vegan och lagar än idag mycket veganska rätter. Men det är lite att stå i. Det är lite knepigt att få ihop veganska rätter som Igor kommer att äta. Sedan får det inte bli för dyrt heller, och då går ju alla dyra halv - och helfabrikat bort som vi måste beställa från nätet. Mitt förslag om att beställa hem en Gröna Kassen (som ibland är helt vegansk) för fem dagar av månaden blev också nedröstat.
 
Igår så fick jag hur som helst något ryck i köket. Vi måste ju göra oss av med alla icke-veganska grejer. Så det blev en äggröra med majonäs, lök och gräddfil. Samt en med tonfisk också. Det blev en storkok av kycklinggryta, och en fiskgryta. Jag kokade upp en hel stor påse kidneybönor, lade dem i vinäger, olja och kryddor. Idag har jag bakat yoghurt-bröd och när alla storkok är slut så har jag mer i frysen att laga. Jag har också kollat upp massa recept på främst veganbiffar och sådant som jag är dålig på att göra, men som Igor brukar älska. Har även kollat upp hur en gör egen veganost och det är jag galet pepp på, men får se om det blir någon. Vi får också se om vi ska ge Igor icke-veganskt eller inte. Det beror helt på vad han tycker om maten. En del saker äter han ju gladeligen, men om han strular så får vi väl ha något annat att ge honom. Vilket iaf inte kommer vara kött, för det äter han ju liksom aldrig i princip ändå.
 
Kontentan av pollentan är att det skall bli kul att bli vegan (igen), om än så även för en månad. Förhoppningsvis så kommer detta innebära att majoriteten av maten vi äter i framtiden är vegansk med. Kanske all mat för min del. Vi får se. Något jag däremot är säker på är att det blir mycket linsgryta framöver, och att jag gärna bloggar lite om vad vi äter nästa månad om någon är nyfiken eller/och intresserad. Och vem vet, kanske blir detta nästa projekt;
 
 
 
 

Kommentarer:

1 milina.blogg.se:

jag är vegetarian, men kommer nog bli vegan sen när jag flyttar hemifrån! iallafall äta så mycket veganskt som möjligt

Svar: Låter som en bra plan! :D Tycker personligen det är knepigt att vara vegan om en inte bor i en stad med lite bredare sortiment när det kommer till mat (vilket jag inte gör, var lättare när jag bodde i Sthlm, t.ex). Men vegetarian har jag varit halva livet, lagar lite fisk och kyckling hemma någon gång i veckan sedan ett par år tillbaka för grabbarnas skull. Men nu skall det bli ordning och reda här hemma igen är det tänk ;) *inspirerad
Terése Bouvier

2 Sofia:

Vilken bra grej! Själv äter jag ekologiskt kött från älg som vi själva jagat och slaktat så inga djur som plågats i slakterier. Men skulle gärna äta mer vegetariskt om inte annat, har varit för lat för att ta tag i det bara.

Svar: Det är ju lite en vanegrej. Men har en väl kommit in i det så går det mycket lättare sedan. Men att äta vilt är ju också toppen :)
Terése Bouvier

Kommentera här: