Rainbow Arch Over Clouds

Ser han verkligen någonting den där?

 
Den där frågan; "ser han verkligen någonting den där?" är ständigt återkommande. Och ni andra som har "lugghundar" har nog också fått den frågan minst tusen gånger. Det roliga är att jag ställde exakt samma fråga till uppfödaren av Tolstoj, och svaret jag fick var; "De ser vad de behöver se". Jag vet inte om det är ett sådant tillfredsställande svar, då det kan betyda att hunden ser nästan ingenting, men att det inte gör något. Men nu när jag har haft en hund med lugg i några år så skulle jag tolka det som att de ser alldeles utmärkt, trots att en kan tro att synen är behindrad av pälsen. Faktiskt är är det så att just bouvieren är känd för sin goda syn, och min är iaf någon som reagerar på minsta lilla rörelse.
 
Det finns dock tillfällen då jag vill ha väck den där luggen. Speciellt innan en blev helt van själv med att få ögonkontakt genom gardin av hår. Nu är det som om jag har röntgensyn genom hans lugg och ser om jag får ögonkontakt eller inte, men en kan ju verkligen inte räkna med att andra människor och hundar har samma förmåga. När vi träffar andra hundar som inte känner Tolstoj så bra så brukar luggen få åka upp i tofs t.ex. Det underlättar kommunikationen hundarna emellakn, och jag har lättare att se om han sneglar på något och kan agera förebyggande innan han hittar på bus.
 
Om det inte vore för min sambo så hade både lugg och skägg varit borta för länge sedan dock. Vi stället ju inte ut Tolstoj då han inte har mycket att hämta i utställningsringen, så att hålla honom i frisyr öht är onödigt. Men det är något med det där att han ändå skall se ut som en bouvier, i den mån att det är bekvämt för honom och praktiskt för oss. En fix-idé som vi inte är ensamma om. En fix-idé som jag helt har släppt vid det här laget, men sambon klamrar sig fast. Greppet blir dock mindre och mindre hårt från hans håll för varje år som går. Det skall också påpekas att han har veto då han lägger ner mest tid på pälsvård, så jag får bara gilla läget. Men om ett par år till så är det kanske en helt annan hund ni ser. Kan ni ens föreställa er hur han skulle se ut utan all päls? De är inte särskilt vackra, men ser väldigt hundiga ut.
 
Ett par till bilder på Tolstoj i tofs från idag:
 
 
 

Kommentarer:

1 Jemt Craft:

Välkommen till vår blogg http://jemtcraft.blogspot.se/

Kommentera här: