Rainbow Arch Over Clouds

"För bra"

 
Jag har försökt att komma iväg och springa med hundarna en gång i veckan i snart ett år nu. Ibland har det bara blivit en gång i månaden, ibland fler än en gång i veckan. Ibland springer vi långt, ibland springer vi bara en kilometer. Ibland springer vi jättesnabbt, ibland joggar vi bara. Allt har berott lite på hur jag mår, men varje gång vi varit iväg så har det alltid varit roligt. Och en av anledningarna till att det är roligt är att de lyssnar på mig tillräckligt bra för att jag skall känna mig trygg nog att inte ramla pladask när vi de drar mig när vi springer. Visst, de har kanske inte stannat så fort jag har hojtat till, men de har alltid saktat ner farten iaf. 
 
Men idag blev det fan i mig kaos. Jag vet inte om det var en kombination av att de hade fått vittring på något i vinden (blåser rätt mycket) och att det var ny dragutrustning, eller om de hade fått en smärre hjärnblödning bådatvå, men de saktade inte ens ner när jag kände att det gick på tok för fort. Hann prova alla ord jag kom på innan jag tillslut blev så rädd att jag lyckades skrämma dem till att stanna. Båda kom och "sa förlåt" medan jag satt och försökte samla mig, och efter det hade jag ingen lust att ens gå en promenad med dem. Men det gjorde jag. Och vi sprang lite till, och joggade lite till. Vilket på något sätt också kändes nödvändigt då jag inte ville att de skulle tro att de inte fick dra i full fart i sina nya selar. Plus att jag själv hade "nya" skor (ja, jag handlar begagnade skor), då jag fram tills nu inte haft några andra skor att springa i än vanliga converse och liknande tygskor. 
 
 
Och låt oss prata väder: I tre dagar i sträck så har man vaknat upp och det har varit regn i luften och rätt så behaglig temperatur. Dessa tre dagar så har jag förberett mig för att himlen skall öppna sig, och packat med saker för detta och passat på att bege mig iväg och göra fysiskt ansträngande saker. Nu, tre dagar i sträck, så har solen tittat fram och åstadkommit tropisk kvav hetta när man är mitt i denna fysiskt ansträngande syssla. I söndags var det långpromenad till skogs, igår var det att packa på virke till hundgårds- och hundhus-bygget, samt åka iväg till tippen med massa bråte som låg på tomten. Och idag så var det en canicross-runda. 
 
Jag var beredd på regn idag, och det började mycket riktigt regna. Fan vad skönt, tänkte jag, som hade hunnit bli ordentligt varm och svettig. Men jag tror inte ens det hann dugga i en minut innan vädret blev till strålande solsken. Vi höll på att förgås! Så jag hittade ett ställe att vattna hundarna, och sen fick jag i princip dra dem hem istället för tvärtom. Tolstoj har precis slutat flåsa, men Juno kyler ju ner sig snabbare hon. 
 
Detta kan ju vara ett tecken på att jag borde börja bli bättre på att motionera hundarna sent om kvällen/natten istället, som alla vettiga människor med hundar som lätt blir varma. Men jag kan inte lova att jag inte gör ett försök till en molnig och blåsig dag som denna. 
 
 
 

Kommentera här: