Rainbow Arch Over Clouds

Katastroftankar och koppelkatastrofer

Dagen började tidigt idag, för klockan hade inte ens hunnit slå sex då Elma varskodde hela familjen om att det åskade och blixtrade ute. Det spöregnade också, och mellan Elmas skall så började jag oroa mig för att vi inte hade något paraply hemma. Jag som skulle åka buss in till stan vid nio! Sen kom febern krypande (är förkyld) och så även insikten om at det är en dålig idé att ha Elma i hundgården om det skulle börja dundra igen när jag var borta. 
 
Ingen bra start på dagen, med andra ord. Men så målar jag ju upp värsta scenariot hela tiden. Stressar upp mig och är allmänt nervös och pessimistisk. Sån är jag. Och det är lite därför jag hade mitt första möte hos arbetspsykologen på AF idag. 
 
Efter ett par paracetamol och ett litet paket keso så slutade det dock regna, och vi hade tid för en ordentlig morgonpromenad innan bussen gick. Jag som aldrig går längre morgonpromenader så nära inpå att jag vaknat. Sen, för att känna mig lite mer trygg med att lämna Elma ensam hemma, så gick jag ca 10min tidigare, satte mig en bra bit från huset, för att sedan sitta och vänta på om hon skulle börja skälla. Inget skall, och så gick jag mot bussen och kände mig rätt god till mods ändå. Nu väntade bara 2,5 timmes oro av att inte hinna med den tidigaste bussen hem... och någon timmes oro över att jag glömt att ringa efter ett par papper till min handläggare på AF. 
 
Så var det två möten på AF (som gick bra), och sen hann jag med den tidiga bussen hem. Väl hemma möts man av tre stora galna hundar, slänger ner kameran, vatten och hundgodis i en väska och så iväg ut mot skogs. Det skulle bli den första riktiga långpromenaden med alla tre. 
 
 
Anledningen till att vi inte gått någon riktigt lång långpromenad alla fyra förän nu (Elma har ju varit här sedan i onsdags) är främst för att Elma inte riktigt kräver det, och för närvarande har hon även en kloskada som jag inte är säker på är ordentligt läkt ännu. Vi har dock varit iväg ca 15-60min flera gånger dagen istället, och så har jag dragit med Juno och Tolstoj ett par kvällar. Men jag skall inte sticka under stolen med att det inte alltid är sådär superkul att ha alla tre i koppel, vilket har gjort att jag dargit mig lite för att bege mig iväg allt för långt med alla tre. De är alla lite sisådär i koppel nämligen, och alla på sitt egna lilla sätt. Typ såhär:
 
Tolstoj och Elma går fint på vänster sida av bilvägen (vilken vi ju måste gå på för att lämna tomten), men Juno tycker det är trevligast att gå mitt ute i vägen på höger sida, så man måste påminna henne heeela tiden om vad vi andra tre tycker är bra. Alla tre är också oftast lite väl stirriga och uppspelta de första tio minutrarna, smådrar och har sig. Men det bryr jag mig inte så mycket om, då det är övergående. Sen är ingen utav dem sådär superroliga vid hundmöten, men det bryr jag mig inte mycket om heller (iaf inte i byn) då hundmöten inträffar ett par ggr om året eller så härute. 
 
De som påminner mest om varandra i koppelbeteendena är Elma och Tolstoj. Båda är mest i sin egna lilla värld och jag måste ha något verkligt speciellt att erbjuda om de skall bry sig om vad jag gör, men till skillnad mot Juno så går de fint och lugnt som oftast. De skall också markera och nosa så ofta som möjligt, och Elma har ovanan att verkligen vara superbestämd med hur länge hon skall få nosa, medan Tolstoj går att dra bort utan att ta i (eller bara med rösten) om man skulle tröttna efter att nosen har fastnat i någon fläck var femte meter för typ hundrade gången. Juno och Elma har också ovanan att bara slänga sig ned och rulla från ingenstans. Om man har otur så är det något riktigt äckligt de hittat. 
 
Sen är det det här med koppeltrasslandet. Nu kör jag dubbellina på Juno och Elma och har dem i midjebältet, och så har jag mitt skäggmonster för sig i koppel i handen. Detta har fungerat bra, tycker jag, men det blir visst trassel ändå. Elma är dock en hejare på att trassla ur sig själv ur kopplet, Juno är rätt så duktig, men Tolstoj är supersämst. Lägg till det att det oftast är han som trasslar in sig också då han fullkomligt skiter i om han blir intrasslad. Det skall dock tilläggas att det är oftast när de är som lugnast som de trasslar in sig, och då är det jag som håller onödigt slakt koppel hela tiden. 
 
Med andra ord så måste jag se lite rolig ut med tre stora hundar som inte sköter sig särskilt bra i kopplet i början av promenaderna, medan jag sammanbitet och något virrig försöker få det att gå någorlunda smidigt fram tills de har lugnat ner sig lite. Jag  vet ju att de lugnar ner sig. Och då blir ju promenaden också trevligare. Jag försöker också ta en del pauser då jag gör något roligt med dem för att Tolstoj och Elma skall förstå att vi faktiskt går promenaden tillsammans. Det kanske inte alltid är sådär lyckat för alla inblandade, men Juno är dock alltid på. Om inte annat så ställer alla upp på att posera lite då och då...
 
... och tänk snart, snart så behöver inte alla vara i koppel hela tiden. Undrar vad jag skall måla upp för katastroftankar inför det, kan komma på ett par redan nu... 
 
 
 
Och titta! Jag hittade ätbar svamp! Jag som för en gångs skull inte letade efter svamp. Tur att jag hade ryggsäcken med mig 
 
 
 

Kommentera här: