Rainbow Arch Over Clouds

Storhandling och hund i fokus

Dallan är var ledig idag men jobbar extra inatt. Igor sover, Tolstoj sover, kräftskiva hos lejonen och jag skall göra mina monster sällskap efter jag är klar med detta inlägget. Trist, jag vet, men alla i familjen har varit extra trötta och sega idag.
 
Lite har vi hunnit göra idag dock innan Dallan begav sig in iväg för nattvak. Storhandlat t.ex. Lyckades köpa 5 kassar mat och 2 paket libero up&go-blöjor för nästan på pricken 1000kr. Det tycker jag är grymt bra jobbat! Speciellt då jag handlade massvis med ekologiska varor. Så bra kan det gå när det finns bra extrapriser och en har rabattkupong på blöjor. Nu har vi mat så vi klarar oss större delar av månaden också.
Det är roligt det där hur stolt en känner sig när en lyckats handla mat billigt. Som om en har någon talang som få människor har eller något. Men egentligen handlar det ju bara om att faktiskt lägga ner lite tid och tanke på det en köper, och har en alltid (som jag) haft lite pengar att röra sig med så gör jag det på gammal vana. Dock så misslyckas en ibland, och lyckas bättre andra gånger. Idag blev det dock väldigt lyckat, och det utan att vi behöver leva på linser, ris och gröt hela månaden.
 
Mycket av resterande dagen har gått åt till att måla huset (blir aldrig klart) och att aktivera Tolstoj så han inte har massvis med sparad energi  på trivselkursen som sätter igång imorgon igen. Han fick följa med när vi skulle handla, så jag handlade själv och Dallan tog Tolstoj på en promenad med Igor. Tolstoj hade skött sig exemplariskt, men Igor var det desto värre med. Han har inte alls varit på särskilt bra humör alls idag faktiskt, men det är ju inte särskilt ovanligt.
 
Sedan så fick Dallan gå iväg på dragrunda själv, vilket hade gått sådär. Dallan tyckte Tolstoj gick för mycket in mot kanten på bilvägen och att han gick för långsamt. Och istället för att visa honom rätt genom uppmuntran och ordentliga kommandon så blir han irriterad istället, vilket såklart inte gör situationen bättre. Har själv alltid som regel att alltid vara glad under draget, och (numera) så går 99% procent av dragrundorna superduperbra. Men då tycker jag t.ex inte att han kan gå "för långsamt", han får gå i den takt han vill och känner för sålänge han inte går så snabbt så en inte hinner med. Eftesom han gillar att dra så antar jag att han drar i den takt som känns bäst för han energinivå, och det tycker jag är bra.
Sedan så lyssnar han 90% av gångerna till kommandot "höger" ("vänster" slår nog aldrig fel dock) Om han inte styr åt höger ifrån kanten av vägen så är det väl sonika bara att styra honom med lite torrfoder framför nosen eller en en lätt styrning med kopplet och en uppmuntrande röst. Svårare än så är det inte. Iaf inte nu när han var så lugn och allt. Det är ju också vårt fel att han går så mycket in mot kanten på bilvägen från början, då vi tyckt det varit smidigt när han inte dragit. Så han gör ju det som han tror är rätt helt enkelt.
 
...Men men, skall inte vara för hård mot Dallan. Han har inte varit på allt för många vändor med cykelvagnen, och jag får visa honom bättre nästa gång det ges tillfälle. Sedan så visar Tolstoj mer och mer tendenser till att lyssna bäst på mig, och det känns som vi verkligen kommit närmare varandra den senaste tiden. Han sover ju i princip på mig om nätterna nu också, och har blivit väldigt "mammig".
Skall heller inte förneka att jag tycker detta är lite roligt också. Som när Dallan säger åt Tolstoj att komma t.ex och han bara står och glor på honom, och så säger jag åt honom istället att komma eller att han skall gå till husse, så gör han det på stört. Lite roligt är det allt, även fast det vore bra om han kunde lyssna bra på andra också. Och visst vore det bra om han lyssnade än bättre på mig med ibland, det skall jag inte hymla med.
 
Nu blev det ett långt utlägg om hunden, men han har som sagt varit mycket i fokus idag och utöver detta så blev det nosarbete, lek och lite trick,
Tog också lite bilder på när Tolstoj och Dallan kampar lite när vi kom hem från storhandlingen. Blir ofta så att jag lämnar över kampleken till Dallan då han orkar hålla på längre, och det var så härligt att Igor ville vara med. Han hade väl dock flugit som en trasa själv, men en vet aldrig. Tolstoj (och alla hundar jag kampat med för den delen) anpassar ju lätt kraften till den den kampar med. Å andra sidan så har väl Igor inte någon kraft att komma med alls egentligen jämfört med en 40kgs hund... Och så en bild på när Dallan målar huset som jag är tvungen att slänga med... pumphuset that is.
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Dallan:

Alla var lite kinkiga och trötta utom bloggerskan som för övrigt handlade för billig summa.
Tolstoj är väldigt duktig på att dra men jag vill att han ska vara perfekt vilket han inte kan vara - det borde jag förstå. Han tycker om att busa med mig iallafall och det är han bra på, kul också!

Svar: Och så sköter han sig bäst när du klipper och donar med honom också. Han vet att jag ger med mig lättare ^^
Terése Bouvier

Kommentera här: