Rainbow Arch Over Clouds

Du kan vara glasögonorm.

Jag har ju helt glömt bort att förtälja en sak här på bloggen. Jag är ju nästan blind! Eller iaf så sjukt närsynt att till och med optiker häpnas över att jag inte har någon ögonsjukdom. Trots detta så har jag inte postat en enda glasögonbild i bloggen. Fy skäms på mig! Jag tog därför tag i saken och tog ett par kort för sakens skulle nu under förmiddagen.

Hur dålig syn har jag då? Jo, jag börjar närma mig - 9.00 på ena ögat och ligger på -8.00 på andra. Det hela skall börja stabileseras nu i min ålder, men det blir fortfarande lite sämre för varje år.
Jag fick mina första glasögon när jag var fyra år. Då så fanns ju inte alls det utbudet som finns idag på bågar. Det var typ bara att välja mellan blå eller röda. Kommer ihåg att jag tyckte min andra båge jag fick runt sjuårsåldern var ashäftig för den hade en liten dekoration på sig exempelvis. Kommer också ihåg att jag var asrädd för att bli retad, men jag har inget minne av att jag någonsin blev retad för mina glasögon. Mobbarna hade väl fullt upp att reta andra för andra fåniga saker.

När jag var 16år så fick jag mitt första par linser. För innan dess så sa man att jag inte kunde ha annat än hårda linser. Kommer ihåg att det var som om en helt ny värld öppnade sig. Fan vad mycket bättre man tyckte att man såg, och jag har kört med månadslinser enda sedan dess. Det är för övrigt sjukt mycket billigare att ha linser än att hålla på att byta glas varje år, vilket jag måste om jag skall köra glasögon på heltid. Ett par glasögon med glas som inte är en decimeter tjocka kostar mellan 6000-8000kr. Jag betalar ca 1500kr för linser för ett år (synundersökning inberäknad), så det blir lite skillnad.

Så, nu känns det bättre. Det är ju trots allt lite fusk med linser.


Kommentera här: