Rainbow Arch Over Clouds

Igors favoritfilmer - Min Granne Totoro

 
 
Igor är en unge med mycket myror i brallan. Att få honom att kolla på en hel film har därför varit en omöjlighet. Fram till nyligen, vill säga. Äntligen så kan en kolla på barnfilm med honom, och även fastän det innebär att samma film gå varm i veckor, så är det något som en filmnörd som jag ser som något positivt. Jag har därför dedikerat en lista till honom på Letterboxd som jag kommer länka till i slutet av detta första inlägget i den nya filmkategorin som bloggen skall få till äran av denna stora händelse. 
 
Innan Igor kom hem från sin farmor så hade hans rekord på film legat på 40 minuter, men hos sin farmor hade han fattat tycke för Hitta Nemo. Det är långt ifrån någon av mina favoritfilmer, men han fick kolla på Hitta Nemo hemma, och när han började tröttna så försökte jag komma på någon film som jag själv skulle stå ut med att kolla på 100ggr på raken. Jag hade några rätt så lyckade försök, varav det bästa innan superfavoriten var den danska mörka filmer om valarna Samson & Sally (kolla in den). Men så blev då det jackpot med Min Granne Totoro. Med Hitta Nemo så ville han se andra filmer därimellan, Pippi-filmer, t.ex. Men med Totoro har det varit nej till allt annat och så har han velat se den flera gånger på raken. 
 
Det gör mig extra glad att det är just denna filmen som är favorit då den inte bara är väldigt vacker och fin, utan mest för att den är i sådant lugnt tempo. Att den inte är gör sig beroende av fartfyllda äventyr för att göra sig intressant. Min Granne Totoro har också egentligen ingen typisk handling. Utan är utformad som en bit ur ett mänskligt liv, med massvis med allvar och värme, men också den där magin som barn behöver. Barn behöver också identifiera sig med andra barn som beter sig som barn gör mest. Och de två flickorna i filmen är som barn är mest. Jag kan till exempel bara komma på en enda Disney-film som går att jämföra med detta, och det är Lilo och Stitch. Barn har starka känslor. Barn upplever sorgliga situationer som är sorgliga och inte skall skämtas bort. 
 
Första två gångerna vi kollade på Min Granne Totoro så var det som om Igor bara satt och väntade på att Totoro eller kattbussen skulle dyka upp. Numera är det nästan det minst intressanta. Han älskar den första halvtimmen bäst. Han kan replikerna från barnen, är imponerad över det stora trädet och skrattar när barnen har det roligt. Jag tror därför att filmen är jätteviktig för honom. Han som har så svårta att interagera med andra barn i hans ålder. Jag känner också att det kan vara läge att introducera lite Totoro-leksaker för honom, så att karaktärerna får en annan dimension. Men kanske hinner han tröttna på den innan jag köpt något? Han har ju ändå fått se den en gång per dag nu (mer när han var sjuk) i två veckor. 
 
Filmen går att streama med svensk tal på Swefilmer.com, och är en av väldigt få Studio Ghibli filmer som har svensk dubbning (tyvärr). Hoppas ju såklart på att han uppskattar fler av dessa filmer i framtiden. Men nu är det bara Totoro som gäller, även fastän han uppskattade så även större delar utav Spirited Away. Så den kommer jag visa honom fler gånger. 
 


 
Jag har som sagt byggt ihop en lista på Letterboxd med Igors favoritfilmer som uppdateras allt eftersom. Listan kommer att avslutas när Igor fyllt fyra år, och då får han en ny lista för det året. På det sättet så kan jag inte bara hålla koll på vad han gillar på ett lätt sätt, utan också ha som minne över vad han gillade att kolla på under vissa åldrar. Listan fungerar ju även som en filmtipslista, även fastän barn har olika smak så kanske något nytt och intressant dyker upp där.
 
Nu är detta som sagt en lista som kommer se annorlunda ut under året, men såhär ser den ut nu. Och så fort det dyker upp en ny etta så blir det lite skrivet om den här på bloggen i denna kategori:(klicka på bilden för att nå hela listan) 
 
 
 
 
 

Kommentera här: