Rainbow Arch Over Clouds

Rugg och fluff

Jag har ibland undrat över hur andra bouvierägare lyckas ha sina hundar så fluffiga i pälsen på varenda foto. Tolstoj har typ inte varit fluffig sedan han hade valppälsen kvar, med undantag från när en precis kört en rejäl vända med borsten mothårs. Han badas heller i princip aldrig, vilket jag förstått skall vara kutym med den typen av päls han har. När han är äcklig någonstans så punkttvättar vi den ytan, och så är han "fit for fight" igen.
 
Eftersom pälsen/håret aldrig tvättas så behålls ju det naturliga fettet i pälsen, vilket också innebär att han har en konstant liggfrilla. För ligger gör han ju den mesta tiden på dygnet. Och visst, vi håller honom med rätt kort päls för tillfället så vi bara behöver bry oss om problemområdena så som ljumskar, skägg och armbågar när det kommer till tovor, men den där liggfrillan gör ju att han ser tovig ut hela han.
 
Sambon är ju självutnämnd förste hundfrisör här hemma, men han har verkligen börjat tröttna. Dags för mig att ta på mig det ansvaret, med andra ord, men jag är dålig på det där med att få rutin på det. Plus att jag knappt kan ta hand om mitt egna hår. Och när jag nämnde för Dallan att det kanske var dags för Tolstoj att ta sitt årliga bad/dusch, så tyckte han jag skulle vänta med det till sommaren istället så han kunde ligga ute och torka... Alltså, ja, han sa så. Vilket jag såklart sket i och ställde mig i duschen med Tolstoj idag. Hittade en flaska oanvänt hundschampoo och satte igång.
 
Tolstoj gillar inte att duscha. Han gör inte så mycket motstånd, och idag var han inte alls så stel som han varit tidigare utan hade något knorrande för sig hela tiden istället. Men det är bara att låta glad men samtidigt vara bestämd, och efteråt tog jag en dusch själv medan han låg utanför och var förvånatsvärt avslappnad trots det faktum att han fortfarande var fast i badrummet med duschen på.
 
Sen kommer ju det jobbigaste: att få en 40kgs hund med dyngblöt päls så pass torr att han kan få ligga i soffan. Men jag hade ju helt glömt att han faktiskt uppskattar att bli fönad, precis som jag hade glömt vilken dålig fön vi hade!
 
Jag gav upp fönandet och borstandet innan jag fick till det där utställningsfluffet, men jag är rätt nöjd ändå. Han är ren, torr och helt tovfri. Men efter en stund i soffan så antar jag väl att han ser ut som vanligt raggiga jag igen.
 
 
 
Ps: Har grava problem med datorn här hemma, vilket gör att jag inte vet när det blir några vettiga nya fotografier här igen. Snart hoppas jag. Tills dess blir det gamla.
 
 
 

Kommentera här: