Rainbow Arch Over Clouds

Nu blir det grönt.. i magen

Hur har det nu gått med Tolstojs våtfoderdiet? Vi har ju gett Tolstoj våtfoder nu i ett par månader av en dyr fin sort med animaliskt protein som han tål. Han har älskat det! Lyxmat varje dag liksom, och det har känts kul att ge honom det.

När det kommer till avföringen så har han på sin torrfoderdiet bajsat 2-4ggr dagen, men på våtfodret så har det oftast varit en fast bajs per dag. För fast oftast, vilket hör till det negativa. Han har varit för hård i magen de dagar han bara fått det att äta. Han har dock även varit sitt vanliga jag på det, och ingen förändring på pälsen. 

Det finns dock en annan negativ sak med det hela med. Burkarna har varit jättesvåra att få rena inför återvinningen!!! Kanske en småsak, men ändå. Har ju ändå gått åt en stor burk per dag (minst), så det är ett dagligt gnetande med maten i de där springorna. 

Det finns ytterligare en negativ sak som har svårt att erkänna: Jag har saknat att ha torrfoder. Har saknat att ha den att strö ut över gräsmattan. Saknat att ha mat med ut till skogs (som aktivering och belöning) som inte kladdar. 

Nu när jag precis beställt en ny vända mat så skriver jag det här. För det blev inga burkar i denna månadens beställning. Det blev heller inte att gå tillbaka till det foder som han har ätit i många år sedan vi beslutade att han inte kunde äta royal canins hypoallergenic längre (James Wellbeloved duck & rice bytte vi till då). Jag vill fortfarande ge honom bra mat som inte ger honom besvär, men samtidigt så finns det bara ett par torrfoderpåsar att välja mellan i sådana fall, och båda är väldigt dyra (samma pris som att ge honom fint våtfoder, som sagt). Planen var att gå över till ett kallpressat foder från dem som gjort våtfodret, men av någon anledning så var inte proteinkombinationen den samma som på våtfodret. Så nu blev det såhär:

Vi fortsätter köpa inälvor och tunga från de fina utegrisarna på en gård här i närheten, (för gris tål han i mindre mängder), samt annat vi kommer över som han tål till 100% (anka, kanin och struts) och så slog jag till på ett par påsar av det där vegetariska fodret jag köpte att ha som godis för ett tag sedan. Vovvarna älskade det, och då slipper jag även att torrfodret innehåller ris som kolhydratskälla. 

Kommer det köpas fler burkar i framtiden? Ja, absolut! Är mer än nöjd egentligen, men nu får han nöja sig med veganskt torrt käk med kokta animalier som kompliment, vilket jag är säker på att han kommer vara nöjd med. Fodret heter Green Petfood Veggie Dog 100, och är inget jag skulle låta honom leva på enkom livet ut, men som bas så var det trevligare än allt annat jag hittade då det varken hade spannmål, soja, majs eller ris i innehållsförteckningen... och så är det ju klimatsmart med.

 

Kommentera här: